Pro uchazeče
Termíny maturitních plesů:
DI 4. - pátek 22. listopadu 2024
PS 4.B - pátek 13. prosince 2024
NDK 4. - pátek 7. února 2025
PS 4.A - pátek 21. února 2025
Aktuality:
LINDAB TEORETICKY I PRAKTICKY
4.10.24
V úterý 24. 9. 2024 proběhla ve školní aule pro třídy VPB 2., VPB 3. a...KARLŠTEJN, TIM BURTON A BÍLÁ NEMOC
27.9.24
V úterý ráno se naše třída DI 2. pod vedením paní učitelek...EXKURZE NA 35. ROČNÍK MEZINÁRODNÍHO STAVEBNÍHO VELETRHU FOR ARCH
23.9.24
Ve dnech 18. a 19. září naši studenti navštívili 35. ročník...42. ROČNÍK STŘEDOŠKOLSKÉHO ATLETICKÉHO POHÁRU
18.9.24
Okresní kolo atletického poháru se konalo v pátek 13. září 2024 na...Všechny aktuality
Co je to vlastně ten šíf?
zveřejněno: 10.11.2016
Co je to vlastně ten šíf?
- Šíf byla nákladní dřevěná loď přepravující vytěžený písek ze dna Vltavy. Dále se převážely cihly, kámen, zelenina a nakonec se šífy staly romantickou atrakcí pro Pražany při jízdě Svatojánskými proudy. Zpět proti proudu byly šífy taženy párem koní, později motorovými remorkéry. Mnoho z nich však skončilo na dně moře či řeky při neúspěšné plavbě, a nebo byly rozebrány pro stavbu mol.
Co je spolek Vltavan?
- První spolek Vltavan byl založen pražskými plavci z důvodů jejich zajištění v době nemoci či vyplacení bolestného v případě plavcova úmrtí. Po jejich vzoru založili tento spolek i plavci v Purkarci. Odškodné jim bylo vypláceno z jejich měsíčních příspěvků.
Kdo byli plavci?
- Plavci byli v zimě lesními dělníky, kdy vytěžené dřevo sváželi dolů k řece. Na jaře jej svazovali do vorů dlouhých až 130m a plavili ho po řece Vltavě až do Prahy a dále do Hamburgu, kde bylo použito nejčastěji ke stavebním účelům.
A jaká je moje role v tomto příběhu?
Vše zlé je k něčemu dobré. Vše, co se děje, má svůj význam. Jako mé opakování ročníku, bez něhož bych nedostal tuto úžasnou příležitost projektovat vltavský šíf.
Když se koncem minulého školního roku zmínil pan Červený o tomto projektu jako možnosti absolventské práce, byl jsem uchvácen a šokován. Jakmile jsem se probral (chvilku to trvalo), projevil jsem zájem. Nevím, kdo ze spolužáků by o to stál tak jako já. Už nějaký čas jsem totiž sledoval na YOUTUBE videa - jak se staví lodě.
Ačkoliv nebylo jisté, zda škola smlouvu se spolkem Vltavan (Investor) podepíše, začal jsem hned o letních prázdninách s bádáním. V pražském Podskalí na Výtoni, odkud pochází moji předci, se mne po 3 hodinách focení expozice muzea přišla paní zeptat, jestli jsem neomdlel. Také jsem navštívil muzeum ve Střelských Hošticích. Nikde však nebyl dostatek informací potřebných k projektování. O to zajímavější a přitažlivější to pro mne bylo.
Škola se blížila a s ní i mně neznámý verdikt. Klaplo to? Klaplo. Smlouva podepsána. Mohu začít. Ale kde? Potřebné podklady nám poskytl spolek Vltavan a byly jimi především kopie výkresů loděnice Jan Šílený a synové (jeden ze synů Václav je absolvent Volyňské zemské školy z roku 1933). Pro mne jako lajka, který žádnou loď nikdy nestavěl, a pro náš projekt však nedostatečné. Pomocí pravítka, měřítka a pár linek navíc jsem si pomohl, abych zachytil původní tvar a rozměry šífu a přenesl jej z papíru do PC.
Hrubý projekt jsem zástupcům Vltavanu představil při jejich návštěvě naší školy. Líbil se a mně bylo ctí setkat se s lidmi, kteří se rozhodli pokusit se zachovat alespoň střípky ze starého řemesla, které může být zapomenuto. Jen díky nim, vedení naší školy a jedné z pražských škol, jež šíf vyrobí, tomu tak nebude.
Držte nám prosím palce. Děkuji všem, že zde mohu být a být vaší součástí.
Jakub Schuster